Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις σχετικά με την πρόοδο κατασκευής της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ στην Γραμμή 3:
«Το σημαντικότερο συγκοινωνιακό έργο για την εξυπηρέτηση των πολιτών στα δυτικά προάστια της πρωτεύουσας, προχωρά με καλούς ρυθμούς η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό προς το Αιγάλεω με τρεις σταθμούς : ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ, ΕΛΑΙΩΝΑΣ, ΑΙΓΑΛΕΩ.
Όλα τα παλαιότερα προβλήματα του έργου έχουν ξεπερασθεί και επισπεύδουμε την ολοκλήρωση της επέκτασης, ενός έργου συνολικού προϋπολογισμού 605 εκ. €.
Σήμερα, ολοκληρώθηκε η διάνοιξη της σήραγγας σε όλο το μήκος της Γραμμής του έργου (4,3 χλμ.). Θυμίζω και ότι τον περασμένο Ιούλιο η νέα σήραγγα ενώθηκε με την υφιστάμενη της Γραμμής 3 Μοναστηράκι-Πλακεντία-Αεροδρόμιο.
Πρέπει να πω ότι το έργο αυτό δυστυχώς το παραλάβαμε με σημαντικές καθυστερήσεις. Το, αντιμετωπίσαμε με επιτυχία μια σειρά από δυσεπίλυτα αρχαιολογικά, τεχνικά και συμβατικά ζητήματα και πήραμε τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να κερδιθεί τμήμα του χαμένου χρόνου.
Με την αποτελεσματική συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, επισπεύτηκε η ολοκλήρωση των ιδιαίτερα εκτεταμένων, τόσο σε έκταση όσο και σε βάθος, αρχαιολογικών ανασκαφών. Ταυτόχρονα, με βελτιώσεις στον σχεδιασμό του έργου κερδίθηκε πολύτιμος χρόνος και πλέον μπορούμε και έχουμε ραγδαία εξέλιξη στο κατασκευαστικό τομέα της επέκτασης του Μετρό.
Η ζωή των πολιτών στα δυτικά προάστια της Αθήνας θα αλλάξει ριζικά με την λειτουργία της Γραμμής του ΜΕΤΡΟ καθώς θα αναβαθμιστούν αισθητά οι περιοχές γύρω από τους νέους Σταθμούς αλλά και θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος μετακίνησης των κατοίκων προς το κέντρο της Πρωτεύουσας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για μια διαδρομή από το Αιγάλεω στο Σύνταγμα, που με το αυτοκίνητο χρειάζεται κανείς σήμερα τουλάχιστον 40 λεπτά σε ώρες αιχμής, με τη λειτουργία του Μετρό θα καλύπτεται μόλις σε 6 λεπτά!
Πολιτική βούληση και στόχος μας είναι να επεκτείνουμε αλλά και να βελτιώνουμε διαρκώς το δίκτυο του Μετρό, του πιο αξιόπιστου μέσου μετακίνησης, για να κάνουμε καλύτερη τη ζωή των πολιτών.»
Στις επόμενες σελίδες ακολουθούν αναλυτικά στοιχεία για την επέκταση.
ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ
Τα οφέλη από τη λειτουργία της επέκτασης προς το Αιγάλεω είναι αναμφισβήτητα πολλαπλά:
- εύκολη, γρήγορη και αξιόπιστη πρόσβαση στο κέντρο της πρωτεύουσας (Αιγάλεω-Σύνταγμα σε 6 λεπτά),
- οι νέες εμπορικές δραστηριότητες που αναπτύσσονται γύρω από το Μετρό και η υψηλή αισθητική των νέων σταθμών, θα αναβαθμίσουν σημαντικά την εικόνα της ευρύτερης περιοχής και θα τονώσουν την τοπική οικονομία,
- υποβαθμισμένες περιοχές του Λεκανοπεδίου, όπως ο Ελαιώνας, θα μεταμορφωθούν σταδιακά και θα αποκτήσουν σύγχρονη ευρωπαϊκή εικόνα, τόσο με τα υφιστάμενα όσο και με νέα έργα. (Πρόσφατα η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ ολοκλήρωσε τη προκαταρκτική μελέτη για τη μελλοντική κατασκευή του νέου, σύγχρονου, Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων, δίπλα από το Αμαξοστάσιο του Μετρό στον Ελαιώνα,
- η ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στους νέους Σταθμούς του Μετρό αλλά και στον περιβάλλοντα χώρο,
- η ανάπλαση των πλατειών που σήμερα είναι υπό κατάληψη για τις ανάγκες κατασκευής του έργου.
Όλα τα παραπάνω θα συμβάλλουν στην αναγέννηση των δυτικών προαστίων της Αθήνας.
ΠΡΟΟΔΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Η διάνοιξη των σηράγγων, για λόγους επιτάχυνσης του έργου πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα από πολλά διαφορετικά μέτωπα προσβολής κατανεμημένα ομοιόμορφα σε όλο το μήκος της σήραγγας.
Με βάση αυτή την οργάνωση ολοκληρώθηκε σήμερα η προσωρινή διάνοιξη 4.650μ. σήραγγας, δηλαδή το συνολικό μήκος της γραμμής της επέκτασης μαζί με το τμήμα της σήραγγας πρόσβασης προς το μελλοντικό αμαξοστάσιο στην περιοχή του Ελαιώνα. Παράλληλα, κατασκευάζεται η μόνιμη επένδυση των σηράγγων από οπλισμένο σκυρόδεμα και έως σήμερα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 70%.
- Ο Σταθμός ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ αποτελεί τον πρώτο σταθμό της επέκτασης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου με τη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος. Σήμερα η σκυροδέτηση της μόνιμης επένδυσης από οπλισμένο σκυρόδεμα βρίσκεται σε στάδιο ολοκλήρωσης έχοντας φτάσει στο 95% του συνόλου.
- Οι εργασίες για την κατασκευή του Σταθμού ΕΛΑΙΩΝΑΣ προχωρούν και σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και η μόνιμη επένδυση από οπλισμένο σκυρόδεμα της σήραγγας του σταθμού κάτω από την Ιερά οδό με την μέθοδο της υπόγειας διάνοιξης ΝΑΤΜ. Επίσης, έχει προχωρήσει η σκυροδέτηση του κεντρικού φρέατος κατά 50% .
- Ο Σταθμός ΑΙΓΑΛΕΩ αποτελεί τον τελευταίο Σταθμό αυτής της επέκτασης και στον οποίο ανακαλύφθηκαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Οι εργασίες για την κατασκευή του Σταθμού βρίσκονται σήμερα σε προχωρημένο στάδιο. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες εκσκαφής και προσωρινής αντιστήριξης του φρέατος καθώς και η εκσκαφή και η μόνιμη επένδυση από οπλισμένο σκυρόδεμα της σήραγγας του σταθμού.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Η διάνοιξη της σήραγγας σε αρκετά σημεία του έργου και ιδιαίτερα κάτω από την Ιερά Οδό ήταν μια πολύ μεγάλη τεχνική πρόκληση. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Για την κατασκευή της σήραγγας, το Μετρό χρειάστηκε να διέλθει κάτω από τον Κηφισό ποταμό. Παρά τα προβλήματα, η κατασκευή προχώρησε μέχρι σήμερα με απόλυτη επιτυχία και αυτό αποδεικνύει την κατασκευαστική ικανότητα και εμπειρία που έχουν πλέον αποκτήσει οι Ελληνικές τεχνικές εταιρείες, αλλά και την επάρκεια και ικανότητα της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., σε δύσκολα και πολύπλοκα έργα όπως το Μετρό της Αθήνας.
Στην ευρύτερη περιοχή του Σταθμού ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ και συγκεκριμένα στο τμήμα Σταθμός Βοτανικός – Φρέαρ Ασωμάτων, η ύπαρξη υπερκείμενων αρχαίων πηγαδιών και άλλων αρχαίων εγκαταστάσεων, αποτέλεσαν έναν ιδιαίτερα κρίσιμο παράγοντα κατά τη διάρκεια των υπογείων κατασκευαστικών εργασιών, ο οποίος όμως τελικώς αντιμετωπίστηκε με πλήρη επιτυχία.
Το δίκτυο όμως του Μετρό δεν σταματά στον Σταθμό ΑΙΓΑΛΕΩ :
ΝΕΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 3
Το Μετρό συνεχίζει να επεκτείνεται και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ στα τέλη Οκτωβρίου 2004 προκήρυξε τον διαγωνισμό για την πρόσθετη επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Δήμο Χαϊδαρίου, ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 200 εκ. €.
Πρόκειται για μια επέκταση μήκους περίπου 1,5 χλμ. με την προσθήκη ενός νέου Σταθμού στα όρια του Δήμου Χαϊδαρίου, η οποία θα εξυπηρετήσει συγκοινωνιακά την ευρύτερη περιοχή του Αιγάλεω, της Αγίας Μαρίνας (Χαϊδαρίου) και της Αγίας Βαρβάρας καθώς και το Νοσοκομείο Λοιμωδών Νόσων, το Αττικό Νοσοκομείο, και το Δρομοκαϊτιο Θεραπευτήριο.
Οι 4 κοινοπραξίες που έχουν προεπιλεγεί κατέθεσαν στις 22 Σεπτεμβρίου 2005 τις οικονομικές προσφορές τους για το έργο και μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία των ενστάσεων ο Διαγωνισμός θα μπει στο τελικό στάδιο για την ολοκλήρωσή του.
Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2008 και παράλληλα με την κατασκευή του Σταθμού ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ (ΧΑΪΔΑΡΙ) θα δημιουργηθεί στον ίδιο χώρο Σταθμός Μετεπιβίβασης, ο οποίος θα διαθέτει χώρους στάθμευσης για περίπου 380 ΙΧ οχήματα.
Τέλος, στην ίδια δημοπράτηση συμπεριλαμβάνεται και η κατασκευή του νέου Αμαξοστασίου του Μετρό για τις ανάγκες της Γραμμής 3 στην περιοχή του Ελαιώνα.
Η επιβατική κίνηση του Σταθμού ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ (ΧΑΪΔΑΡΙ) υπολογίζεται σε 30.000 άτομα σε καθημερινή βάση, τα οποία χάρις στο μέτρο θα έχουν τη δυνατότητα –εκτός από το κέντρο της πόλης- να μεταβούν απευθείας στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος με άνεση, ασφάλεια και αξιοπιστία σε 40 λεπτά.
ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 3
Ο προγραμματισμός για τα έργα των επεκτάσεων της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας δεν σταματούν φυσικά στην Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι). Η συνέχιση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά είναι πλέον επιτακτική ανάγκη για να εξυπηρετηθούν και να αναβαθμιστούν και άλλες «παραμελημένες» συγκοινωνιακά περιοχές των δυτικών προαστίων όπως η Αγία Βαρβάρα, ο Κορυδαλλός, η Νίκαια, τα Ταμπούρια, κλπ. αλλά και η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά που θα διαθέτει 3 νέους Σταθμούς (ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, ΖΕΑ).
Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΤΡΟ ΑΕ σύντομα ολοκληρώνει τον σχεδιασμό της επέκτασης από την Αγία Μαρίνα (Χαϊδάρι) προς την Ζέα, μια Γραμμή συνολικού μήκους 8 χλμ. με 7 νέους Σταθμούς που θα αλλάξουν ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών στα δυτικά προάστια της Πρωτεύουσας και στον Πειραιά.
Η λειτουργία της νέας Γραμμής του Μετρό θα συμβάλει αποφασιστικά στην αναβάθμιση των περιοχών που εδώ και δεκαετίες έχουν σοβαρές δυσχέρειες πρόσβασης στον κεντρικό ιστό της πόλης.
Με την επέκταση αυτή, η Γραμμή 3 του Μετρό της Αθήνας θα ξεπεράσει σε μήκος τα 48 χλμ (συμπεριλαμβανομένου και των 20,7χλμ της κοινής γραμμής με τον προαστιακό έως το Αεροδρόμιο) και θα διαθέτει 25 σύγχρονους Σταθμούς.
Στόχος του ΥΠΕΧΩΔΕ και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ είναι να εξασφαλισθούν οι απαραίτητοι πόροι και να ολοκληρωθεί η επέκταση στις αρχές της επόμενης δεκαετίας.