Απόσπασμα από το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.
Η κατασκευή της βασικής γραμμής του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης και η υλοποίηση της επέκτασής της αφενός προς Καλαμαριά και αεροδρόμιο και αφετέρου προς τις Δυτικές συνοικίες.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης το χαρακτηρίσαμε έργο αιχμάλωτο των προβλημάτων που μας κληρονόμησε η Ν.Δ. Ακούστε γιατί:
Τέσσερα και πλέον χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής (7.4.2006), δηλαδή με αναλωμένο το 64% του συμβατικού χρόνου, έχει κατασκευαστεί μόνον το 14,5 % του οικονομικού αντικειμένου του έργου. Μέχρι τώρα οι καθυστερήσεις είναι πάνω από 2,5 χρόνια.
Οι συζητήσεις με την ανάδοχο κοινοπραξία κατασκευής έχουν προχωρήσει και πλέον είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία του έργου. Το αίσιον τέλος των συζητήσεων αυτών σηματοδοτήθηκε με την επανεκκίνηση των Μετροπόντικων στις 2/8/2010.
Όσον αφορά στην επέκταση προς την Καλαμαριά, με απόφαση της νέας διοίκησης της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, η μελέτη εκπονείται από την εταιρία με βοήθεια από ειδικούς συμβούλους σε ειδικά θέματα. Βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο η εκπόνηση προωθημένης προμελέτης των σταθμών, των σηράγγων και των φρεάτων, που καλύπτει συγκοινωνιακά, στατικά, αρχιτεκτονικά, ηλεκτρομηχανολογικά, σιδηροδρομικά και λειτουργικά θέματα. Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία προεπιλογής Αναδόχου για τα έργα Πολιτικού Μηχανικού και τα βασικά ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα.
Στο πέρας της γραμμής στην περιοχή της Μίκρας μπορεί να χωροθετηθεί το αμαξοστάσιο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα της εξυπηρέτησης της βασικής γραμμής, αλλά και των άλλων επεκτάσεων.
Επίσης εξετάζονται σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη(Δημοκρατίας – Ευκαρπία – Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), προς Εύοσμο (Ν.Σ.Σ. – Εύοσμος) και προς Αεροδρόμιο (για την επέκταση αυτή, εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής της επέκτασης με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου Monorail).
Απόσπασμα από το Δελτίο Τύπου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για την εκκίνηση του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών Θεσσαλονίκης 2010-2020.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Για το σύστημα των Δημοσίων Συγκοινωνιών προβλέπεται ένα δίκτυο υποδομών που αποτελείται από: μέσα σε σταθερή τροχιά (μετρό, προαστιακός, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς εφόσον κριθούν αναγκαίες και βιώσιμες (π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία).
Σε σχέση με τα μέσα σε σταθερή τροχιά προτείνονται:
- Η επέκταση της υπό κατασκευή γραμμής μετρό προς Καλαμαριά και κατασκευή αμαξοστασίου στη Μίκρα.
- Η μελέτη των επεκτάσεων της κεντρικής γραμμής του μετρό μέχρι το αεροδρόμιο «Μακεδονία», το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», τον δήμο Ευόσμου, και δημιουργία δεύτερου κλάδου της γραμμής προς Τούμπα – Χαριλάου – Πυλαία.
- Τερματικοί σταθμοί με τη μορφή ολοκληρωμένων πολυτροπικών συγκοινωνιακών κέντρων στο ΝΣΣ, Μίκρα και στρατόπεδο Καρατάσου/νοσοκομείο Παπαγεωργίου.
- Σύνδεση της Σίνδου με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ.
- Μελέτη των δύο συνδετηρίων γραμμών τραμ προς δυτική και ανατολική Θεσσαλονίκη.
Το υπόλοιπο σύστημα μαζικών δημόσιων συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να καλυφθεί από λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα αρθρωμένες ώστε να συμπληρώνουν και τροφοδοτούν τα μέσα σε σταθερή τροχιά. Η δημιουργία εκτεταμένου και αυστηρά αστυνομευόμενου δικτύου λεωφορειολωρίδων θεωρείται πρωταρχικής σημασίας. Σε συνδυασμό με τις υποδομές που προτείνονται θεωρείται αναγκαία η δημιουργία φορέα σχεδιασμού, συντονισμού κι ανάπτυξης των υποδομών και ελέγχου (μετεξέλιξη του ΣΑΣΘ) του όλου συστήματος των Δημοσίων Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.