Χρήστος Σπίρτζης: «Ιστορική ημέρα για τη Θεσσαλονίκη και για τους πολίτες της χώρας μας»
«Αύριο ξεκινά ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ένα μεγάλο έργο, αξίας 1,5 δισεκατομμυρίου»
Παρουσία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη, ολοκληρώθηκε σήμερα το πρωί η διάνοιξη της δεύτερης σήραγγας της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση της κατασκευής του συνόλου των δίδυμων σηράγγων.
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης, ανακοίνωσε την αυριανή έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ. Ένα έργο υψηλής σπουδαιότητας, που θα δώσει ανάσα στις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το 2019, όπως και η επέκταση της Καλαμαριάς
Μετά το πέρας της τελετής άφιξης του Μηχανήματος Ολομέτωπης Κοπής (ΤΒΜ) στον σταθμό «Ανάληψη», ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε:
«Είναι μια πολύ καλή μέρα, μια ιστορική μέρα για τη Θεσσαλονίκη και για τους πολίτες της χώρας μας. Ένα πολύ σημαντικό έργο προχωρά, έχει δρομολογηθεί η ολοκλήρωσή του. Το 2019 η κεντρική γραμμή και η επέκταση προς την Καλαμαριά μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία. Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συντελεστές που έχουν συμβάλλει, για να φτάσουμε στη σημερινή μέρα και στην ολοκλήρωση του έργου: τους κατασκευαστές, την Αττικό Μετρό, τον τεχνικό κόσμο, αλλά και τους Φορείς της πόλης. Τους δημάρχους, την Περιφέρεια, τους κοινωνικούς και συνδικαλιστικούς Φορείς, που με καλή διάθεση όλοι έχουν εισφέρει στο να λυθούν τα προβλήματα που υπήρχαν, να αντιμετωπιστούν όλα με καλή διάθεση, με διάθεση να ολοκληρωθεί το έργο».
Για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, την οποία ο υπουργός ανακοίνωσε από τη συμπρωτεύουσα, ο υπουργός ανέφερε σχετικά: «Να πρωτοτυπήσουμε, σήμερα, να εξαγγείλουμε ένα μεγάλο έργο του μετρό, από τη Θεσσαλονίκη αυτή τη φορά, για την Αθήνα, κι όχι το ανάποδο, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Αύριο ξεκινά ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Μετρό, ένα επίσης μεγάλο έργο, αξίας 1,5 δισεκατομμυρίου. Η Αττικό Μετρό έχει πάρει εντολή να ωριμάσει, επίσης, το έργο της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, κυρίως προς τις δυτικές συνοικίες – να ξεκινήσουμε τις πρόδρομες εργασίες- αλλά και τη σύνδεση του έργου με το αεροδρόμιο».
Ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε για άλλη μία φορά την πάγια θέση του, ότι τα έργα ανήκουν στους πολίτες:
«Να κάνουν δηλώσεις ο κ. Περιφερειάρχης και ο κ. Δήμαρχος και να στείλουμε και ένα μήνυμα ότι τα έργα στην πράξη πλέον, δεν είναι καμιάς κυβέρνησης, κανενός υπουργού, περιφερειάρχη ή δημάρχου. Τα έργα είναι του ελληνικού λαού, που τα πληρώνει. Εμείς δοκιμαζόμαστε όλοι για την αποτελεσματικότητα και το πώς ο καθένας από μας συμβάλλει, για να έχουμε μικρότερο κόστος, να έχουμε διαφάνεια και να ολοκληρώνονται τα έργα στην ώρα τους, για να τα χρησιμοποιούν οι Έλληνες πολίτες».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, παρακολούθησε σήμερα την άφιξη του μετροπόντικα, συνοδευόμενος από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, τον πρόεδρο, Γιάννη Μυλόπουλο, και τον διευθύνοντα σύμβουλο, Θόδωρο Παπαδόπουλο. Παραβρέθηκαν, επίσης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο Δήμαρχος Καλαμαριάς, Θεοδόσης Μπακογλίδης, η Διευθύντρια του Γραφείου Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Κατερίνα Νοτοπούλου, ο Πρόεδρος της Εγνατίας Οδού, Απόστολος Αντωνούδης, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Εγνατίας Οδού, Ρία Καλφακάκου, καθώς και στελέχη της αναδόχου κοινοπραξίας.
Ακολούθως, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Γιάννης Μυλόπουλος, με αφορμή το σημερινό γεγονός τόνισε:
«Η Θεσσαλονίκη σήμερα, ένα χρόνο μετά την επανεκκίνηση των έργων του Μετρό, δε θυμίζει σε τίποτα την πόλη με τα εγκαταλελειμμένα εργοτάξια και τα σταματημένα έργα, πίσω από τις λαμαρίνες. Η πόλη σήμερα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, λόγω των έργων του Μετρό, τα οποία έχουν επανεκκινήσει και πλέον προχωρούν σε όλα τα μέτωπα με γρήγορους ρυθμούς. Εν τω μεταξύ η Αττικό Μετρό ΑΕ, σε στενή πλέον συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων και το Δήμο Θεσσαλονίκης προχωρεί στην εφαρμογή της αρχής, της ταυτόχρονης με την κατασκευή των σταθμών, ανάδειξης των σημαντικών αρχαιοτήτων, τόσο στη Βενιζέλου όσο και στην Αγίας Σοφίας. Παράλληλα, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η πρώτη επέκταση – με 5 σταθμούς – προς την Καλαμαριά, η οποία προχωρεί επίσης με γοργούς ρυθμούς. Η Θεσσαλονίκη μετά το 2020 θα αναγεννηθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζονται και αναμένεται να ξεκινήσουν οι επεκτάσεις του Μετρό προς τις δυτικές συνοικίες και το αεροδρόμιο.
Ήδη έχει δημοπρατηθεί η γεωτεχνική και η γεωλογική μελέτη για την επέκταση της γραμμής προς Νεάπολη, Σταυρούπολη, Πολίχνη, μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και ακολουθεί η γραμμή από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Εύοσμο, Μενεμένη, Κορδελιό. Για εμάς, οι δυτικές συνοικίες έχουν μια προτεραιότητα.
Υλοποιώντας, λοιπόν, παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, με συνέπεια και γοργούς ρυθμούς το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη, αλλάζουμε την πόλη, συμβάλλουμε στην οικονομική της ανάπτυξη και βελτιώνουμε την καθημερινότητα των κατοίκων της».
Ακολουθεί ενημερωτικό σημείωμα του έργου
ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
1. Στοιχεία του Έργου
Έργο: Μελέτη Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης (CON-06/004)
Σύστημα Δημοπράτησης: Μελέτη-Κατασκευή
Συμβατικό Τίμημα: 951 εκ. € (χωρίς αναθεώρηση & ΦΠΑ)
1,012 δισ. € (με αναθεώρηση, χωρίς ΦΠΑ)
Έκπτωση: 11,54 %
Ανάδοχος Κοινοπραξία: ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ/ IMPREGILO / ANSALDO STS/ SELI / HITACHI Rail Italy
Φυσικό Αντικείμενο Διπλή υπόγεια γραμμή μήκους 9,6 χλμ. περίπου, 13 σταθμούς, τον επίσταθμο, το Αμαξοστάσιο με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας και το Κτίριο Διοίκησης, τα αναγκαία ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα και 18 συρμούς.
Ημερομηνία Ανάθεσης: 07.4.2006
Συμβατική Ημερομηνία Περαίωσης: 02.10.2012
Οριακή Προθεσμία Έργου: 01.12.2014
Εκτιμώμενη Ημερομηνία Λειτουργίας: Τέλη του 2020 εκτός Βενιζέλου
2. Απορροφήσεις – Ποσοστά Ολοκλήρωσης – Υπολειπόμενο αντικείμενο
Τα κύρια στοιχεία του κατασκευασμένου έργου συνοψίζονται στα εξής:
Ποσοστό ολοκλήρωσης συνολικού οικονομικού αντικειμένου 54% περίπου
Ποσοστό ολοκλήρωσης έργων ΠΜ 74% περίπου
Ποσοστό ολοκλήρωσης των σηράγγων ΤΒΜ 100%
Ποσοστό ολοκλήρωσης μελετών 85% περίπου
Ποσό απορροφήσεων (με προκαταβολές και αναθεώρηση, χωρίς ΦΠΑ) 496 εκ.€ περίπου
Ποσό απορροφήσεων μόνο για εργασίες (χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ) 429 εκ.€ περίπου
3. Περιγραφή Προόδου
I. Έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί οι κύριες εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στις εξής θέσεις:
1. Σταθμός “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” (ΝΣΣ),
2. Σταθμός “Δημοκρατίας”,
3. Σταθμός “Σιντριβάνι”,
4. Σταθμός “Πανεπιστήμιο”,
5. Σταθμός “Παπάφη”,
6. Σταθμός “Ευκλείδης”,
7. Σταθμός “Φλέμινγκ”,
8. Σταθμός και διασταύρωση “Ανάληψη”,
9. Επίσταθμος ΝΣΣ,
10. Διακλάδωση “Δημοκρατίας”,
11. Διασταύρωση “Σιντριβάνι”.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων (τοιχοποιίες) στους σταθμούς “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός”, “Φλέμινγκ”, “Παπάφη”, “Σιντριβάνι” και “Ευκλείδης” και στους υπόλοιπους σταθμούς η κατασκευή θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα. Επίσης στο σταθμό “Ευκλείδης” βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή επιχρισμάτων και η τοποθέτηση μεταλλικών θυρών.
Κυλιόμενες κλίμακες έχουν τοποθετηθεί στους σταθμούς “Ευκλείδης”, “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός”, “Πανεπιστήμιο” και “Φλέμινγκ”, ενώ στους υπολοίπους η τοποθέτηση θα αρχίσει το επόμενο διάστημα.
II. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στις θέσεις:
1. Σταθμός και διακλάδωση “Πατρίκιος”: έχει ολοκληρωθεί το μόνιμο περιμετρικό κέλυφος, η υπόγεια αντηρίδα με jet grouting, η εκσκαφή στα επίπεδα -1 και -2, η σκυροδέτηση των πλακών στο επίπεδο -1 και το 20% της σκυροδέτησης της πλάκας στο επίπεδο -2, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η σκυροδέτηση του υπολοίπου 80% της πλάκας στο επίπεδο -2.
2. Σταθμός “Βούλγαρη”: έχει ολοκληρωθεί το περιμετρικό κέλυφος, η εκσκαφή στα επίπεδα -1 και -2 και η σκυροδέτηση των πλακών στα επίπεδα -1 και -2, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η εκσκαφή στο επίπεδο -3.
3. Σταθμός και Διασταύρωση “Νέα Ελβετία”: έχει ολοκληρωθεί το περιμετρικό κέλυφος, η εκσκαφή, η προσωρινή αντιστήριξη, και το 30% της μόνιμης επένδυσης του σταθμού, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το υπόλοιπο 70% της μόνιμης επένδυσης αυτού.
4. C&C Ν. Ελβετίας: Έχει ολοκληρωθεί το 95% των εκσκαφών του C&C και το 30% της μόνιμης επένδυσης αυτού. Έχει ολοκληρωθεί το 100% της εκσκαφής της ΝΑΤΜ στην οδό Αλλατίνη, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το υπόλοιπο της εκσκαφής, της μόνιμης επένδυσης του C&C και η εκσκαφή της ΝΑΤΜ Μουδανίων.
III. Στο σταθμό “Αγ. Σοφία” βρίσκεται σε εξέλιξη η αρχαιολογική ανασκαφή στο νότιο τμήμα του σταθμού και στις δύο προσβάσεις.
IV. Στο σταθμό “Βενιζέλου”, από το Δεκέμβριο 2012 δεν εκτελείται καμία εργασία. Μετά την πρόσφατη έκδοση της Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού, σε συνέχεια της συνεδρίασης του ΚΑΣ της 17ης Ιανουαρίου 2017, για την κατασκευή του σταθμού με τη διατήρηση κατά χώρα των αρχαιοτήτων που έχουν αποκαλυφθεί στο επίπεδο -1, έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες υλοποίησης της προταθείσας λύσης.
V. Στο Αμαξοστάσιο ολοκληρώθηκε η περιμετρική αντιστήριξη και η κατασκευή του φέροντος οργανισμού του Κτιρίου Ι. Βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων (τοιχοποιία, επιχρίσματα, μεταλλικές θύρες, χρωματισμοί, δάπεδα) του Κτιρίου Ι και η κατασκευή του φέροντος οργανισμού του Κτιρίου ΙΙ. Έχει ολοκληρωθεί η μεταλλική κατασκευή του Κτιρίου Ι, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η μεταλλική κατασκευή του Κτιρίου ΙΙ. Έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός του Κέντρου Ελέγχου, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή τοιχοποιίας.
VI. Έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των δύο σηράγγων μονής τροχιάς με ΤΒΜ, συνολικού μήκους 7,8 χλμ έκαστη, και συγκεκριμένα από το σταθμό “Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός” μέχρι το σταθμό “Ν. Ελβετία”, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διάλυση και απομάκρυνση του 1ου ΤΒΜ από το φρέαρ που βρίσκεται στη Διασταύρωση του σταθμού “Αναλήψεως”. Στο αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινάει η διάλυση και απομάκρυνση του 2ου ΤΒΜ από το φρέαρ που βρίσκεται στη Διασταύρωση του σταθμού “Αναλήψεως”.
VII. Η πρόοδος του αρχαιολογικού έργου είναι η εξής:
1. Σταθμός “ΝΣΣ”: ολοκληρώθηκε στο σταθμό, τις διασταυρώσεις, τη βόρεια είσοδο και στο νοτιοδυτικό φρεάτιο – εκκρεμεί στη νότια πρόσβαση και σε δύο φρεάτια
2. Διασταύρωση ΝΣΣ: ολοκληρώθηκε
3. Επίσταθμος: ολοκληρώθηκε
4. Σταθμός “Δημοκρατία”: ολοκληρώθηκε στο σταθμό – εκκρεμεί στη βόρεια και νότια πρόσβαση και στο νοτιοδυτικό φρεάτιο
5. Διακλάδωση “Δημοκρατία”: ολοκληρώθηκε
6. Σταθμός “Βενιζέλου”: εκτελέστηκε σε βάθος 7m περίπου – δεν εκτελέστηκε ανασκαφή στις προσβάσεις και στο νοτιοανατολικό φρεάτιο
7. Σταθμός “Αγ. Σοφία”: ολοκληρώθηκε στο βόρειο τμήμα του σταθμού. Συνεχίζεται στο νότιο τμήμα και στις προσβάσεις βόρεια και νότια (Αναστολή εργασιών στις προσβάσεις από 27/3/17)
8. Σταθμός “Σιντριβάνι”: ολοκληρώθηκε στο σταθμό και στη βόρεια πρόσβαση. Σε εξέλιξη είναι στη νότα πρόσβαση
9. Διασταύρωση “Σιντριβάνι”: ολοκληρώθηκε
10. Σταθμός “Πανεπιστήμιο”: ολοκληρώθηκε
11. Σταθμός “Ευκλείδης”: ολοκληρώθηκε
12. Σταθμός “Φλέμινγκ”: ολοκληρώθηκε
13. Αμαξοστάσιο: ολοκληρώθηκε
VIII. Έχει ολοκληρωθεί περίπου το 85% των μελετών. Υπολείπονται κυρίως οι μελέτες των συστημάτων και των συρμών.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ
1. Στοιχεία του Έργου
Έργο: Μελέτη Κατασκευή και Θέση σε Λειτουργία της Επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (CON-002/13)
Σύστημα Δημοπράτησης: Μελέτη-Κατασκευή
Συμβατικό Τίμημα: 350 εκ. € (χωρίς αναθεώρηση, χωρίς ΦΠΑ)
Έκπτωση: 6,04 %
Ανάδοχος: ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ
Φυσικό Αντικείμενο Το έργο περιλαμβάνει διπλή υπόγεια γραμμή μήκους 4,77χλμ. περίπου, 5 υπόγειους σταθμούς, 5 φρέατα, 3 σιδηροδρομικές διασταυρώσεις, καθώς και μέρος των απαιτούμενων ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων
Ημερομηνία Ανάθεσης: 25.6.2013
Συμβατική Ημερομηνία Περαίωσης: 18.12.2019 (πρέπει να παραταθεί)
2. Περιγραφή Προόδου
Τα κύρια στοιχεία του κατασκευασμένου έργου συνοψίζονται στα εξής:
Ποσοστό ολοκλήρωσης συνολικού οικονομικού αντικειμένου 30% περίπου
Ποσοστό ολοκλήρωσης έργων ΠΜ 38% περίπου
Ποσό απορροφήσεων (με προκαταβολές και αναθεώρηση, χωρίς ΦΠΑ) 98 εκ.€ περίπου
Ποσό απορροφήσεων μόνο για εργασίες (χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ) 74 εκ.€ περίπου
3. Περιγραφή Προόδου
I. Στο σταθμό “Ν. Κρήνη” και στη διασταύρωση “Νομαρχία” έχουν ολοκληρωθεί τα έργα Πολιτικού Μηχανικού. Στο σταθμό “Ν. Κρήνη” βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες επίχωσης καθώς και εργασίες κατασκευής αρχιτεκτονικών τελειωμάτων.
II. Στους σταθμούς “Νομαρχία”, “Καλαμαριά” και “Αρετσού”, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του προσωρινού περιμετρικού κελύφους από πασσάλους, η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη και βρίσκεται εξέλιξη η κατασκευή του πλακών και τοιχείων.
III. Στο σταθμό “Μίκρα”, στην 1η και 2η διασταύρωση “Μικρας” και στον Επίσταθμο έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του προσωρινού περιμετρικού κελύφους από πασσάλους, η εκσκαφή και η προσωρινή αντιστήριξη. Στην 1η και 2η διασταύρωση, σε τμήμα του σταθμού “Μίκρα” καθώς και σε τμήματα του επιστάθμου βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η κατασκευή του πλακών και τοιχείων, ενώ στα υπόλοιπα τμήματα γίνεται προετοιμασία για την έναρξη της μόνιμης κατασκευής (εξυγιάνσεις εδάφους, υδατοστεγανώσεις, κλπ).
IV. Έχουν κατασκευαστεί οι δίδυμες σήραγγες ΝΑΤΜ μήκους 36 m, σε συνέχεια του φρέατος ΤΒΜ.
V. Το πρώτο μηχάνημα ολομέτωπης κοπής διάνοιξης σηράγγων (ΤΒΜ) συναρμολογείται στη Μίκρα.
4. Αντικείμενο προς ανάθεση
Στο έργο της Καλαμαριάς η Σύμβαση καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των αντικειμένων του έργου, αλλά 9 από τα Η/Μ και σιδηροδρομικά συστήματα καθώς και το τροχαίο υλικό αποτελούν αντικείμενα που θα πρέπει να καλυφθούν από άλλες συμβάσεις που δεν έχουν ακόμα δημοπρατηθεί. Τα 9 αυτά συστήματα είναι:
1. Σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου συρμών μαζί με όλα τα υποσυστήματά του (EIXL, ATO, PTI, ATP, ATS, PIS).
2. Σύστημα αυτοματισμού και ελέγχου κτιρίων (BACS).
3. Σύστημα τηλεχειρισμού και ελέγχου παροχής ισχύος (PRCS)
4. Σύστημα ασφαλείας-ελέγχου πρόσβασης (SMS)
5. Ψηφιακό σύστημα μετάδοσης δεδομένων (DCS)
6. Κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (CCTV)
7. Σύστημα δημόσιων αναγγελιών (PA)
8. Σύστημα ασύρματης επικοινωνίας (TETRA)
9. Σύστημα συλλογής κομίστρου
Τέλος, ανάθεση με διαγωνιστική διαδικασία των 15 πρόσθετων συρμών που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση της Βασικής Γραμμής και της Επέκτασης.