Ως τμήμα του βασικού έργου του μετρό της Αθήνας, η Γραμμή 2 ξεκίνησε να κατασκευάζεται το Νοέμβριο του 1992. Οι πρώτοι 7 σταθμοί της Γραμμής 2 στο τμήμα ΣΕΠΟΛΙΑ – ΣΥΝΤΑΓΜΑ δόθηκαν στο κοινό τον Ιανουάριο του 2000, ενώ 5 επιπλέον χιλιόμετρα με 5 σταθμούς στο τμήμα ΣΥΝΤΑΓΜΑ – ΔΑΦΝΗ τέθηκαν σε λειτουργία τον Νοέμβριο του 2000.
Επέκταση Σεπόλια-‘Αγιος Αντώνιος
Στις αρχές Αυγούστου 2004 άνοιξε για το επιβατικό κοινό ο Σταθμός ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ, στο πλαίσιο της επέκτασης της Γραμμής 2 στα δυτικά προάστια του Λεκανοπεδίου. Η επέκταση αυτή έχει μήκος 1,4 χλμ. και σήμερα εξυπηρετεί 50.000 επιβάτες ημερησίως. H επέκταση αυτή είναι πολύ σημαντική καθώς μέσω αυτής το Μετρό ξεπέρασε τα όρια του Κηφισού ποταμού και μείωσε δραστικά το χρόνο μετακίνησης των κατοίκων των δυτικών προαστίων. Σήμερα, οι επιβάτες χρειάζονται μόλις 7 λεπτά για να μετακινούνται με ασφάλεια, ταχύτητα και άνεση από το Σταθμό ‘Αγιος Αντώνιος έως το κέντρο της Πρωτεύουσας (πλατεία Ομονοίας) και περίπου 45 λεπτά για το Αεροδρόμιο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ (με μια μετεπιβίβαση στο Σταθμό ΣΥΝΤΑΓΜΑ).
Ο Σταθμός ΑΓ. ΑΝΤΩΝΙΟΣ είναι ο πρώτος σταθμός της νέας γενιάς του Μετρό της Αθήνας και οι βασικοί άξονες για την τελική διαμόρφωσή του ήταν οι εξής:
- Ένταξη κι ανάδειξη του υπόγειου έργου στον πολεοδομικό ιστό.
- ‘Ανεση και λειτουργικότητα σε επίπεδο εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος.
- Αξιοποίηση των θετικών φυσικών παραμέτρων για την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο Σταθμός ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ λειτουργεί αρμονικά ενταγμένος στον περιβάλλοντα χώρο και αναβαθμίζει αισθητά την ποιότητα της καθημερινής ζωής των περιοίκων και των χρηστών του Μετρό.
Επέκταση Δάφνη-‘Αγιος Δημήτριος
Το νέο τμήμα της Γραμμής 2 από την περιοχή της Δάφνης μέχρι τον ‘Αγ.Δημήτριο, είναι μία επέκταση μήκους 1,2 χλμ., εκ των οποίων 350 μ. είναι σήραγγα τριπλής τροχιάς και 860 μ σήραγγα διπλής τροχιάς και με έναν νέο Σταθμό (‘ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ / ΑΛ. ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ). Η επέκταση αυτή κατασκευάστηκε με τις μεθόδους ΝΑΤΜ και Ανοικτού Ορύγματος.
Το όλο έργο κατασκευάστηκε με τις υψηλές προδιαγραφές που θέτει η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και έτσι σε αυτό είναι ενσωματωμένα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα παροχής και διανομής ισχύος, αερισμού, αντλιοστάσια, φωτισμού, πυροπροστασίας, ανελκυστήρες και κυλιόμενες κλίμακες. Επιπλέον, σύγχρονα συστήματα εγκαταστάθηκαν για τις ανάγκες λειτουργίας της Γραμμής, όπως συστήματα ασθενών ρευμάτων, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών, τηλε-ελέγχου, κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, σύστημα αναγγελιών, σύστημα ωρολογίων και σύστημα πληροφόρησης επιβατών.
Οι κατασκευαστικές εργασίες για την επέκταση Σταθμός ΔΑΦΝΗ – Σταθμός ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ / ΑΛ. ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ ολοκληρώθηκαν εντός του 2004, και συγκεκριμένα ο Σταθμός παραδόθηκε σε εμπορική λειτουργία στις 5 Ιουνίου 2004, αφού πρώτα είχε γίνει και η αποκατάσταση του περιβάλλοντος χώρου.
Σήμερα, 45.000 επιβάτες εξυπηρετούνται καθημερινά μέσω αυτής της επέκτασης.
Επέκταση ‘Aγιος Δημήτριος – Ελληνικό
Το έργο επέκτασης της Γραμμής 2 προς το Ελληνικό προέβλεπε αρχικά τη δημιουργία υπέργειου μετρό με υπερυψωμένη γέφυρα, περίπου 5,5 χλμ. κατά μήκος της κεντρικής νησίδας της Λεωφ. Βουλιαγμένης, η οποία όμως θα δημιουργούσε σημαντική ηχητική και οπτική όχληση. Μετά από απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ακυρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός για το έργο αυτό και η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. προκήρυξε νέο, όπου το σύνολο της Γραμμής είναι πλέον υπόγειο, καθώς βάσει αναλυτικότερης εξέτασης του τρόπου κατασκευής διαπιστώθηκε ότι η υπογειοποίηση της Γραμμής θα επέφερε μικρή διαφορά στον προϋπολογισμό και το χρόνο κατασκευής του έργου.
Στις 8 Μαρτίου 2006 υπογράφθηκε η σύμβαση για την υπόγεια επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ελληνικό. Το συνολικό μήκος της επέκτασης είναι 5,5 χλμ. και περιλαμβάνει τους εξής 4 νέους σταθμούς: ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, ΑΛΙΜΟΣ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ και ΕΛΛΗΝΙΚΟ, καθώς επίσης και υπόγειο χώρο εναπόθεσης 8 συρμών για τις ανάγκες λειτουργίας της επέκτασης.
Όλοι οι νέοι Σταθμοί έχουν μήκος 110 μ. και αποτελούνται από 3 επίπεδα, ενώ διαθέτουν εισόδους / εξόδους και στις δύο πλευρές της Λεωφ. Βουλιαγμένης. Για την κατασκευή της σήραγγας χρησιμοποιήθηκε μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων ΤΒΜ-ΕΡΒ, με διάμετρο κεφαλής 9,5 μ. Οι σταθμοί, τα φρέατα αερισμού και ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς επίσης και ο χώρος εναπόθεσης συρμών κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος.
Με την επέκταση της Γραμμής αυτής εξυπηρετείται συγκοινωνιακά η ευρύτερη περιοχή κατά μήκος του άξονα της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, δηλαδή οι περιοχές των δήμων Αγίου Δημητρίου, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης, Αλίμου και Ελληνικού. Συγκεκριμένα, με την προσθήκη της εν λόγω επέκτασης στο δίκτυο του Μετρό εκτιμάται ότι η ημερήσια επιβατική κίνηση του Μετρό αυξήθηκε κατά 83.000 επιβάτες. Αντίθετα, στην οδική κυκλοφορία εκτιμάται μείωση της τάξεως των 50.000 μετακινήσεων με Ι.Χ. ημερησίως.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόσταση από τον Σταθμό ΕΛΛΗΝΙΚΟ έως το κέντρο της Αθήνας (Σταθμός ΣΥΝΤΑΓΜΑ) διανύεται μόλις σε 14 λεπτά, ενώ με το αυτοκίνητο σε ώρες αιχμής σήμερα χρειάζονται περισσότερο από 45 λεπτά!