Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. ανέλαβε με νομοθετική ρύθμιση (Αρ. Ν. 4070/12) την αρμοδιότητα να επεκτείνει το δίκτυο του Τραμ, μετά από μελέτη και κατασκευή των τμημάτων στις υφιστάμενες γραμμές, όπως παρουσιάζεται κατωτέρω:
Επέκταση προς Πειραιά (Νέο Φάληρο – Κέντρο – Λιμάνι Πειραιά)
Ταυτότητα Έργου | |
Διαδρομή | Νέο Φάληρο – Μικράς Ασίας – Γρηγορίου Λαμπράκη – Βας. Γεωργίου Α΄ – Λιμάνι (Ακτή Ποσειδώνος) – Εθν. Αντιστάσεως – Ομ. Σκυλίτση – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας |
Μήκος Διαδρομής | Προς Πειραιά : 3,1 χλμ. Από Πειραιά : 2,3 χλμ. |
Αριθμός Στάσεων | 7 νέες στάσεις στη διαδρομή εισόδου: Γηπ. Καραϊσκάκη – Μ. Ασίας – Λαμπράκη – Ευαγγελίστρια – Πλ. Δεληγιάννη – Δημαρχείο – Ακτή Ποσειδώνος 5 νέες στάσεις στη διαδρομή εξόδου: Αγ. Τριάδα – Πλ. Ιπποδαμείας – 34ου Συντάγματος – Ανδρούτσου – Ομ. Σκυλίτση |
Στις 14 Ιανουαρίου 2013 η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε. υπέγραψαν την σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του ΤΡΑΜ προς τον Πειραιά, ύψους 61.5 εκ ευρώ, έργο που χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του Ε.Σ.Π.Α. και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αττική 2007-2013», καθώς και του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος “Αττική 2014-2020”, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ και εποπτεύεται από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π. «Περιφέρειας Αττικής»
Πριν την έναρξη των κυρίως κατασκευαστικών εργασιών του έργου, υλοποιήθηκαν νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο του Πειραιά, για την καλύτερη εξυπηρέτηση της πόλης και των κατοίκων της.
Η κατασκευή του τροχιοδρόμου ήδη έχει ολοκληρωθεί από το 2019, καθώς επίσης έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία οι σχετικές δοκιμές λειτουργίας.
Η παράδοση της Επέκτασης του Τραμ προς Πειραιά σε εμπορική λειτουργία και χρήση από το κοινό είχε προγραμματιστεί για τις αρχές του περασμένου Ιανουαρίου 2020. Το ατυχές γεγονός της πυρκαγιάς σε διατηρητέο κτήριο παρακείμενο του τροχιοδρόμου, επί της οδού Ομηρίδου Σκυλίτση, στις 03.01.2020, ανέστειλε τη λειτουργία για λόγους ασφαλείας, κατόπιν εντολής της Τροχαίας Πειραιά προς την Ελληνικό Μετρό Α.Ε..
Το εν λόγω ιδιωτικό κτήριο, μετά το γεγονός, κρίθηκε από τους αρμόδιους φορείς προς κατεδάφιση και σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και το Δήμο Πειραιά έχουν δρομολογηθεί οι σχετικές τεχνικές και νομικές διαδικασίες.
Τα προβλήματα στατικότητας στο κτίριο αντιμετωπίσθηκαν, τον Οκτώβριο του 2021 όπου άρθηκε από την Τροχαία η απαγόρευση της κυκλοφορίας και κατέστη δυνατόν να επανακυκλοφορήσουν οι συρμοί και να ολοκληρωθούν οι σχετικές δοκιμές και η Επέκταση να δοθεί σε εμπορική λειτουργία στις 15/12/2021.
Επίσης η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. έχει προχωρήσει, μέσω διεθνούς διαγωνισμού, στην προμήθεια 25 νέων συρμών Τραμ, αναβαθμίζοντας περαιτέρω το παρεχόμενο μεταφορικό έργο στο υφιστάμενο δίκτυο του Τροχιοδρόμου Αθήνας και καλύπτοντας τις νέες ανάγκες σε τροχαίο υλικό που προκύπτουν από την Επέκταση του δικτύου Τραμ προς Πειραιά, παράλληλα με τη συμβολή της στη βιώσιμη και πράσινη ανάπτυξη των μεταφορών στην Αττική. Έχοντας ολοκληρώσει τους απαραίτητους ελέγχους /δοκιμές οι νέοι συρμοί έχουν ενταχθεί από τις 15 Δεκεμβρίου 2021, τόσο στην νέα επέκταση αλλά και στο υφιστάμενο δίκτυο της εταιρείας ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. που διαχειρίζεται τη λειτουργία των δικτύων Μετρό, Τραμ και ΗΣΑΠ.
Τα οχήματα φέρουν την εμπορική ονομασία Citadis του οίκου ALSTOM και κατασκευάζονται σε εργοστάσιο της εταιρείας στην Βαρκελώνη της Ισπανίας, ανήκουν στην πλέον πρόσφατη γενιά Citadis και παρέχουν νέα εμπειρία ταξιδιού, υψηλό επίπεδο άνεσης, μειωμένα λειτουργικά έξοδα καθώς και ιδιαίτερη αισθητική για την ενίσχυση της εικόνας της πόλης.
Τα οχήματα έχουν μήκος 33.3 μέτρα, πλάτος 2.40 μέτρα και έχουν μεταφορική ικανότητα 54 καθήμενων επιβατών και 160 ορθίων (σύνολο 214) σε συνθήκες φόρτωσης 4 επιβατών ανά τετραγωνικό μέτρο.
Διαθέτουν εργονομικά καθίσματα επιβατών, πανοραμικά παράθυρα παρέχοντας διαφάνεια και θέαση, βελτιωμένη προσβασιμότητα με διπλές θύρες, μοντέρνο φωτισμό LED, βελτιωμένη απόδοση κλιματισμού, και χώρους για καροτσάκια, αναπηρικά αμαξίδια ή και ποδήλατα.
Επιπροσθέτως, επιτρέπουν την εύκολη κυκλοφορία των επιβατών στο εσωτερικό του οχήματος διαθέτοντας εκ σχεδιασμού χαμηλό πλήρως επίπεδο και ενιαίο δάπεδο.
Τέλος από πλευράς τεχνολογίας διαθέτουν ότι πιο σύγχρονο παρέχοντας ασφαλείς μεταφορές, υψηλές επιδόσεις, δυναμική οπτική και ακουστική πληροφόρηση επιβατών, ευκολία χρήσης-οδήγησης και μειωμένα έξοδα προληπτικής συντήρησης.
Η Ελληνικό Μετρό και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσδοκούν ότι το επιβατικό κοινό θα αγκαλιάσει τα νέα οχήματα ως περιουσιακό στοιχείο όλων μας και θα σεβαστεί τόσο την υψηλή τεχνολογία τους όσο την καθαριότητα και την αισθητική τους ώστε να συμβάλουν μαζί με τα λοιπά Έργα υποδομής στην εικόνα μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής πρωτεύουσας και ενός από τα πρωτεύοντα λιμάνια της Ευρώπης.
Σημαντικό είναι τέλος να τονίσουμε, πως εκτός από την συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. συνέβαλλε ουσιαστικά στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής διέλευσης της νέας Επέκτασης του Τραμ.
Στις περιοχές εκτέλεσης εργασιών διερευνήθηκαν και χαρτογραφήθηκαν οι αρχαιότητες, βελτιώθηκαν τα δίκτυα ΟΚΩ, βελτιώθηκαν τα πεζοδρόμια και εμπλουτίστηκε το υφιστάμενο πράσινο με τη φύτευση νέων δένδρων, θάμνων, κλπ., καθώς και με τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου. Στο πλαίσιο επίσης του έργου εγκαταστάθηκε νέο σύγχρονο σύστημα αποκομιδής απορριμμάτων με υπόγειους κάδους συλλογής.
Μαζί με την παράδοση στις 10 Οκτωβρίου 2022 του συνόλου της Επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά, το μεγαλύτερο Λιμάνι της χώρας μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό κόμβο Μ.Μ.Μ., όπου εκεί ενώνονται λειτουργικά δύο Γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και 3), το Λιμάνι (ΟΛΠ), ο Προαστιακός και το ΤΡΑΜ, διευκολύνοντας ουσιαστικά τους χιλιάδες επιβάτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν με πλοίο.
Β’ Φάση Επέκτασης προς Πειραιά (Νέο Φάληρο – Κέντρο – Λιμάνι Πειραιά)
Ταυτότητα Έργου | |
Διαδρομή | Σύνδεση κέντρου Πειραιά με Χατζηκυριάκειο και Φρεαττύδα |
Μήκος Διαδρομής | 2,8 χλμ. μονής γραμμής και 1 χλμ. διπλής γραμμής |
Αριθμός Στάσεων | 10 νέες στάσεις |
Επέκταση προς Αργυρούπολη
Ταυτότητα Έργου | |
Διαδρομή | Ελληνικό – Αμαξοστάσιο – Αργυρούπολη |
Μήκος Διαδρομής | 1,1 χλμ. |
Αριθμός Στάσεων | 3 νέες στάσεις |
Επέκταση από Σύνταγμα έως Πλατεία Αιγύπτου (Πεδίο του ‘Aρεως)
Ταυτότητα Έργου | |
Διαδρομή | Σύνταγμα – Πεδίο ‘Aρεως |
Μήκος Διαδρομής | 2,2 χλμ. |
Αριθμός Στάσεων | 4 νέες στάσεις |
Επέκταση προς Κερατσίνι
Ταυτότητα Έργου | |
Διαδρομή | Λιμάνι Πειραιά – Λιμάνι Κερατσινίου |
Μήκος Διαδρομής | 3,8 χλμ. |
Αριθμός Στάσεων | 6 νέες στάσεις |
Το δίκτυο του Τραμ της Αθήνας περιλαμβάνει δύο γραμμές και εκτελεί τα δρομολόγια Σύνταγμα – Βούλα, Σύνταγμα – Πειραιάς και Πειραιάς – Βούλα. Εκτείνεται σε μήκος 31,3 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και των 2,2 χλμ. Συνδετήριας γραμμής του αμαξοστασίου με την εμπορική γραμμή).
Πρόκειται για επένδυση ύψους 455 εκατομμυρίων ευρώ και η χρηματοδότηση του έργου προήλθε κυρίως από επιδοτήσεις των Κοινοτικών Προγραμμάτων Στήριξης και από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Στο μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου του (95%), το Τραμ κινείται σε διάδρομο αποκλειστικής διέλευσης.
Το δίκτυο του Τραμ έχει συνολικά 60 στάσεις, εκ των οποίων οι τρεις, «ΣΥΝΤΑΓΜΑ», «ΣΕΦ» και «ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΒΟΥΛΑΣ» είναι τερματικές. Οι στάσεις μεταξύ τους απέχουν κατά μέσο όρο 460m και σε τέσσερα σημεία υπάρχει μετεπιβίβαση με το Μετρό, στους σταθμούς Σύνταγμα, Ν. Κόσμος, Φιξ και Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
Η μέση ταχύτητα μετακίνησης με το Τραμ ανέρχεται σε 22 χλμ./ώρα, ενώ η μέγιστη ταχύτητα που επιτρέπεται να αναπτύξουν τα οχήματα είναι 70 χλμ./ώρα στο παραλιακό τμήμα και 50 χλμ./ώρα στο αστικό τμήμα.