Πρόγραμμα αναπλάσεων περιοχών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και της Ελληνικό Μετρό
Μία ιδιαίτερα σημαντική αλλά λιγότερο γνωστή παράμετρος του Μετρό της Αθήνας είναι οι αναπλάσεις χώρων που πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και η Ελληνικό Μετρό ΑΕ αμέσως μετά την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών. Οι αναπλάσεις αυτές κατά το παρελθόν αφορούσαν περιοχές του Δήμου Αθηναίων. Καθώς το Μετρό επεκτείνεται, πλέον πολλοί Δήμοι που βρίσκονται κατά μήκος της διαδρομής των Γραμμών του Μετρό έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα αυτό. Με τις παρεμβάσεις αυτές, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και η Ελληνικό Μετρό ΑΕ αναβαθμίζουν σημαντικά την ευρύτερη περιοχή του εκάστοτε Σταθμού του Μετρό, ενώ σε συνδυασμό με το πρόγραμμα ανάδειξης των αρχαιολογικών ευρημάτων σε κατάλληλα διαμορφωμένους υπαίθριους χώρους, βελτιώνουν την εικόνα της πρωτεύουσας αλλά και την καθημερινότητα των πολιτών. Αντίστοιχο πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί και στο Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Ενδεικτικά παρουσιάζονται οι πιο πρόσφατες παρεμβάσεις :
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
Με την ευκαιρία κατασκευής του Σταθμού ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ υλοποιήθηκε η ενοποίηση δύο μικρότερων πλατειών, που προϋπήρχαν εκατέρωθεν της Λ.Παναγή Τσαλδάρη, σε μία μεγάλη η οποία περιλαμβάνει το ναό της Ευαγγελίστριας, Μητρόπολη του Περιστερίου, καθώς και το νέο Δημαρχείο του Περιστερίου.
Σε μία συνολική επιφάνεια 12 περίπου στρεμμάτων, το μεγαλύτερο τμήμα της οποίας χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του νέου σταθμού ΜΕΤΡΟ, κατασκευάσθηκαν σύγχρονα λειτουργικά αρχιτεκτονικά στοιχεία για να απολαμβάνουν τον περίπατό τους οι κάτοικοι του Περιστερίου. Στα στοιχεία περιλαμβάνονται 3500τμ πρασίνου, ένα σιντριβάνι στο μέσον της πλατείας, μοντέρνα κατασκευή και φωτισμός που πλαισιώνει και αναδεικνύει το Ηρώο της πόλης, ένα μεγάλο γυάλινο θόλο διαμέτρου 14μ που δεσπόζει σε κεντρικό σημείο διοχετεύοντας άφθονο φυσικό φωτισμό σε δύο επίπεδα του σταθμού και συνδυάζεται με τις καμπύλες του ναού, διαδρόμους και πλακόστρωτα σε μεγάλη έκταση τόσο για ένα περίπατο όσο και για το παιχνίδι των παιδιών. Ο πλούσιος φωτισμός της πλατείας γίνεται από καλαίσθητα, ειδικά μελετημένα φωτιστικά. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να κάνουμε στο έργο ¨Η συνάντηση¨. Πρόκειται για ένα υπέροχο σύνολο γλυπτών που κοσμεί την πλατεία και την κεντρική είσοδο του σταθμού ΜΕΤΡΟ και φιλοτέχνησε ο γνωστός Έλληνας γλύπτης Ευάγγελος Μουστάκας για να θυμίζει ότι αυτός είναι χώρος συνάντησης των ανθρώπων της πόλης. Το έργο χρηματοδότησε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Τέλος να σημειωθεί ότι η πλατεία Δημοκρατίας βρίσκεται στο κέντρο του Περιστερίου, σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή, και σε επαφή με το εμπορικό κέντρο του Δήμου.
Παραδόθηκε για χρήση τα Χριστούγεννα του 2010.
ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ
Η πλατεία πάνω από τον Σταθμό ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ του Μετρό της Αθήνας είναι ίσως η πιο αγαπημένη της νεολαίας καθώς πλέον έχει οριοθετηθεί ως «σημείο συνάντησης» πριν από τη νυκτερινή έξοδο στα παρακείμενα εστιατόρια και μπαράκια της περιοχής. Το εργοτάξιο του Μετρό με τους γερανούς, τους εκσκαφείς και τους εκατοντάδες εργαζόμενους έχουν πλέον δώσει τη θέση τους σε μια μικρή «όαση» στο κέντρο της πρωτεύουσας.
ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ
Eνα από τα σημαντικότερα τεχνικά έργα της αρχαιότητας, η εγκιβωτισμένη κοίτη του αρχαίου Ηριδανού ποταμού μαζί με άλλες αρχαιότητες έχουν αναδειχθεί στο πρώτο υπόγειο επίπεδο του Σταθμού ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ, στο σημείο όπου ανακαλύφθηκαν.
Πρόκειται για ένα αρχαιολογικό χώρο έκτασης 300 τ.μ. όπου τον διασχίσει μία γυάλινη πεζογέφυρα μήκους 24 μέτρων όπου οι επιβάτες του Μετρό μπορούν να θαυμάσουν τη θολοσκεπαστή κοίτη του Ηριδανού ποταμού, του οποίου τα νερά ακούγονται ακόμα να ρέουν! Πολύ σύντομα τη δυνατότητα αυτή θα έχουν πλέον χιλιάδες Έλληνες και ξένοι που κατακλύζουν καθημερινά την πλατεία Μοναστηρακίου μέσα από ένα κατάλληλα διαμορφωμένο γυάλινο πλαίσιο, το οποίο οριοθετείται σε μικρή απόσταση από την εκκλησία Παντάνασσα.
Πεζογέφυρα Καλατράβα
Η πεζογέφυρα CALATRAVA έχει συνολικό μήκος 94 μέτρα και υψώνεται 6 μέτρα πάνω από τη Λεωφόρο Μεσογείων. Τα βασικά της στοιχεία είναι :
- Ένας μεταλλικός πυλώνας σε σχήμα καμπύλης, ύψους 50 μέτρων στην ανατολική πλευρά της Λεωφ.Μεσογείων, εκεί όπου οριοθετείται η είσοδος/έξοδος του Σταθμού ΚΑΤΕΧΑΚΗ.
- Ένας εναέριος «πεζο-διάδρομος» συνολικού μήκους 94 μέτρων και πλάτους 4-6 μέτρων, ο οποίος διαθέτει προσβάσεις με κυλιόμενες και σταθερές κλίμακες καθώς και με ανελκυστήρες.
- Μεταλλικές «χορδές-καλώδια» οι οποίες ξεκινούν από τον μεταλλικό πυλώνα και συγκρατούν τον πεζοδιάδρομο.
Ο σκοπός κατασκευής της πεζογέφυρας CALATRAVA σε αυτό το σημείο είναι η σύνδεση των δύο πλευρών της Λεωφόρου Μεσογείων, δηλαδή η απρόσκοπτη πρόσβαση της δυτικής πλευράς της Λεωφόρου με τον υπόγειο σταθμό ΚΑΤΕΧΑΚΗ στην ανατολική πλευρά. Η κατασκευή της βέβαια, πέρα από τα άμεσα οφέλη που προσφέρει στους πολίτες, συμβάλει θετικά και στην αισθητική αναβάθμιση της Πρωτεύουσας, καθώς ένα αναμφισβήτητο διεθνούς κύρους έργο θα κοσμεί την βασική είσοδο της πόλης από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Πλατεία Κάκαρη
Η πλατεία βρίσκεται πλησίον της Λεωφ.Βουλιαγμένης, μεταξύ των οδών Μπουμπουλίνας, Κλεάρχου και Ευτέρπης και η ανάπλαση του χώρου που πραγματοποίησε το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και η Ελληνικό Μετρό περιλαμβάνει:
- Περιφραγμένη Παιδική Χαρά με ξύλινα παιχνίδια και κούνιες
- Φυτεύσεις δένδρων, θάμνων, λουλουδιών και πρασίνου με αυτόματο σύστημα άρδευσης
- Πλακοστρώσεις πεζοδρομίων
- Πλήρες δίκτυο φωτισμού
- Αποκατάσταση ασφαλτικού οδοστρώματος σε τμήμα της οδού Κλεάρχου
- Κολωνάκια αποτροπής στάθμευσης επί των πεζοδρομίων
- Τοποθέτηση καλαίσθητων κάδων απορριμμάτων
- Πέργκολα στην ανατολική είσοδο της Παιδικής Χαράς
- Ξύλινα καθιστικά και παγκάκια
- Βρύσες πόσιμου νερού για το κοινό
Φρέαρ Παπάγου
Επίσης, η Ελληνικό Μετρό ΑΕ, αξιοποιώντας ιδιόκτητο χώρο της στη συμβολή των οδών Παπάγου και Λεωφ.Βουλιαγμένης (Δήμος Αγιος Δημήτριος) όπου έχει κατασκευαστεί φρέατιο εξαερισμού της Γραμμής 2, έχει δημιουργήσει υποδομές για αθλητικές δραστηριότητες, οι οποίες καθημερινά χρησιμοποιούνται από μικρούς και μεγάλους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
Πλατεία (Ανατολικού Φρέατος)
Ως αποτέλεσμα ανάπλασης της πλατείας που προϋπήρχε στο χώρο, τον οποίον χρησιμοποίησε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για τις ανάγκες του έργου, στη συμβολή των οδών Π. Τσαλδάρη και Αιμ. Βεάκη, κατασκευάσθηκε μια μικρή πλατεία – μια πινελιά πρασίνου – σε επιφάνεια περίπου 300τμ. Εδώ το πράσινο υπερτερεί σε επιφάνεια, με σύγχρονες υποδομές φωτισμού, ποτίσματος κλπ. και όμορφες πλακοστρωμένες επιφάνειες.
Πλατεία (Ραβινέ)
Στον κόμβο των Π. Τσαλδάρη & Ραβινέ ο χώρος που χρησιμοποιήθηκε ως εργοτάξιο για τις ανάγκες του έργου αποκαταστάθηκε σε συνεργασία με το Δήμο Περιστερίου. Μια όμορφη πλατεία, πραγματικό στολίδι του Περιστερίου, συνολικής επιφάνειας περίπου 1500 τμ με πολύ πράσινο, ένα σιντριβάνι και μια σύγχρονη παιδική χαρά, ήταν το επιστέγασμα αυτής της συνεργασίας.
Στο μέσον της πλατείας τοποθετήθηκε ο ¨Ισορροπιστής¨, γλυπτό του γνωστού Έλληνα γλύπτη Ευάγγελου Μουστάκα το οποίο χρηματοδότησε σύλλογος του Περιστερίου.
Η πλατεία παραδόθηκε για χρήση το Μάιο του 2009.
Πλατεία (Τερματικού)
Η πλατεία αυτή βρίσκεται μεταξύ των οδών Αναπαύσεως, Αγ. Κηρύκου και Αγ. Ιεροθέου και απέναντι από το γήπεδο του Αγ. Ιεροθέου. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στην περιοχή, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ως όφειλε, προχώρησε στην ανάπλαση της προϋπάρχουσας πλατείας. Πρόκειται για πλατεία επιφάνειας περίπου 2100 τμ με το πράσινο να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα της.
Πλατεία Λουτρών
Η πλατεία που χρησιμοποιήθηκε ως εργοτάξιο για την κατασκευή της σήραγγας που συνδέει το σταθμό ΑΓ. ΑΝΤΩΝΙΟΣ με νέο σταθμό ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ αναπλάθεται βάσει νέου σχεδιασμού για να δώσει στην περιοχή μια σύγχρονη νότα ανανέωσης, συνδυάζοντας τη δροσερή αύρα του πρασίνου με τη σκεπτικιστική πινελιά της Τέχνης.
Το γλυπτό με το όνομα ¨Περιστέρι¨ του γνωστού Έλληνα γλύπτη Κώστα Βαρώτσου, ήδη κοσμεί το μέσον της υπό ολοκλήρωση πλατείας με χρηματοδότηση της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Ένα γυάλινο περιστέρι που αναδύεται μέσα από το υγρό στοιχείο …
Η πλατεία χωροθετείται στο σημείο όπου βρίσκονταν τα παλαιά δημόσια λουτρά της πόλης, μεταξύ των οδών Π. Τσαλδάρη, Κ. Βάρναλη και 25ης Μαρτίου, έχει εμβαδόν περίπου 1800 τμ, με το πράσινο να καλύπτει τα 600 τμ.
Περιλαμβάνει ημικυκλικά παγκάκια ειδικής σχεδίασης και κατασκευής, φωτισμό μελετημένο με τέτοιον τρόπο, ώστε ο επαρκής φωτισμός της πλατείας να επιτρέπει ταυτόχρονα την προβολή του γλυπτού, καθώς και σιντριβάνι ειδικής κατασκευής.